یکشنبه، خرداد ۱۲، ۱۳۸۷

کتاب آشپزی ایتالیایی با تصویرگری ایرانی


اولین کتاب آشپزی ایتالیایی که توسط تصویرگران ایرانی تصویرگری شده، به دو زبان فارسی و ایتالیایی منتشر شد و روز شنبه رونمایی می‌شود.
"100 مزه خوشمزه و 100 تصویر بامزه"، نام کتاب آشپزی غذاهای ایتالیایی است که توسط 21 تصویرگر ایرانی تصویرگری شده است.
این کتاب با حضور "الساندرا چیماتوریبوس"، تصویرگر ایتالیایی، در کارگاه تصویرگری سه روزه ای که در 28 تا 30 فروردین ماه سال جاری در باغ فرمانیه، محل اقامت سفیر ایتالیا در تهران، برگزار شد، تصویرگری شد.
100 غذای ایتالیایی به نحوی انتخاب شده که با ذائقه ایرانی ها مطابقت داشته باشد. کتاب به پیشنهاد علی بوذری و با حمایت سفارت ایتالیا طراحی و منتشر شده است.
آقای بوذری، مدیر پرژه، در مقدمه کتاب نوشته است:" غذای ملی هر کشوری ریشه در سنت‌ها، مراسم، آداب و رسوم آن منطقه دارد. مواد اولیه غذاها، نشان از ذائقه و مواد در دسترس ساکنان محلی دارد و دستور غذاها، که از میان اعصار و دوره‌های گوناگون گذشته و تکامل یافته‌اند، ازتاریخ و تبادلات مردم آن سرزمین با دیگری حکایت می‌کنند. پس بستر مناسبی برای خلق یک اثر هنری است که گویای بسیاری از زوایای پنهان فرهنگ مردم آن کشور باشد.بدین ترتیب کتابی که پیش روی شما است که نه تنها در برگیرنده دستورهای غذای ایتالیایی بلکه آلبومی از آثار هنری تصویرگران ایرانی است."

صد مزه خوشمزه و 100 تصویر بامزه، اولین کتاب آشپزی است که به این شیوه در ایران و در تیراژ 3300 جلد در انتشارات مثلث به چاپ رسیده است.
بنفشه احمدزاده، نگین احتشاییان، عطیه بزرگ سهرابی، علی بوذری، هدا حدادی، سحر حق‌گو، شراره خسروانی، فاطمه رادپور، پژمان رحیمی‌زاده، مرتضی زاهدی، مهکامه شعبانی، فرشید شفیعی، فرانک صالحی، مهناز صبور، سیدمحمد مهدی طباطبایی، علی عطایی، ندا عظیمی، گلریز گرگانی، عطیه مرکزی، مانلی منوچهری و مرجان وفائیان، تصویرگرانی بوده اند که هر یک پنج غذا را تصویرگری کرده‌اند.
گزارش تصویری را در بی‌بی‌سی
از اینجا ببینید

۱ نظر:

ناشناس گفت...

Salam Behnaz jan,

I believe you are a great journalist who care not only about politics, society, .... but also about cooking:)

Good luck
--Hamid