چهارشنبه، مرداد ۳۰، ۱۳۸۷

مسوول بخش خاورمیانه ولوو:در ایران می مانیم

Download the original attachment

ژان اریکسون ، مدیر میانسال ولوو، از سال 1979 مسوول بخش خاورمیانه این شرکت خودروسازی است، که به طور دوره‌ای به کشورهای مختلفی که ولوو در آن فعالیت دارد ، سرکشی می کند.

این سفرها و سرکشی‌ها برای نظارت بر کیفیت تولیدات در کشورهای مختلف است. تیم کاری او، حضور مستمری در کشورها و نظارت بر تولیدات دارند. به همین دلیل است که با اطمینان، کیفیت لوله‌های تولیدی در کارخانه اراک را مطابق و برابر با اصل آن می‌داند .

آقای اریکسون، سیاست جهانی شدن ولوو را یکی از عوامل ایجاد کارخانه در پنج قاره دنیا می‌داند .

این شرکت برای آن که برنامه‌های توسعه‌ای خود را اجرا کند، سالانه دو میلیون دلار برای آموزش تکنسین‌هایش هزینه می‌کند و 300 میلیون یورو نیز هزینه تحقیقات شرکت می‌شود .

مرد سوئدی، خوش مشرب‌تر از باقی اعضای تیم کاری اش است. تنها وقتی حرف از فشارهای جهانی برای محدودیت فعالیت ولوو در ایران می‌شود، بیشتر از آن که پاسخ دهد، با کلمات بازی می‌کند. بی‌آن که جواب صریحی بدهد، با خونسردی گویی که جواب کاملی داده باشد و بحث را کامل کرده باشد، منتظر شنیدن باقی سوالات است.

او، برای شروع مصاحبه با لبخند پذیرایی می‌کند .

آقای اریکسون، سهم ولوو از بازار خاورمیانه چه میزان است ؟

  • سهم ولوو در این بازار 11 درصد است. اما این سهم و نوع فروش ماشین‌های ولوو در کشورهای مختلف متفاوت است . برخی کشورها اساس توسعه شان راه سازی و جاده سازی است که درخواست ماشین‌هایشان با کشوری که در بخش صنعتی فعال است، متفاوت است . اکنون با توجه به این که کارخانه‌های سیمان در این منطقه با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستند، ماشین‌هایی از نوع لودر و بیل بیشترین درخواست را در این مناطق دارد . در کشورهای سرمایه‌دار و پول‌دار نیز، بیشترین هزینه در بخش توسعه شهری و ساخت و سازهای ساختمانی صورت می‌گیرد.

سهم ولوو از بازار ایران چقدر است ؟

  • از نظر رتبه و مقام ایران در بین 10 کشوی قرار دارد که در بازار بین‌الملل فعال هستند . اکنون از هر 10 دستگاه و ماشینی که ایران خریداری می‌کند، به طور متوسط سه دستگاه آن متعلق به شرکت ولوو است . از این جهت رتبه و جایگاه ایران در خاورمیانه، آسیا، آفریقا، اقیانوسیه و استرالیا ششم است . با توجه به چنین سابقه و درجه‌ای، بازار ایران برای ولوو بسیار مهم است و توجه خاصی به آن دارد و از بازارهای هدف ولوو محسوب می شود.

در مقایسه بازار ایران و ترکیه، کدام یک در رده بالاتری قرار دارند ؟

  • به دلیل تفاوت‌های توسعه‌ای که هر یک از کشورها دارند، مقایسه چندان کامل و به درستی نمی‌توان داشت . ایران یک کشور در حال توسعه است و در این راه بخش عمده انرژی و سرمایه‌اش را برای توسعه در بخش‌های صنعتی متمرکز کرده است. فعالیت‌های صنعتی، ماشین‌آلات خاص خود را می‌خواهد. اکنون ماشین‌های معدنی و راه سازی برای ایران در الویت اول قرار دارند .

بازار ایران بازاری فعال و در حال توسعه است و روند افزایشی آن همراه با توسعه اقتصادی و صنعتی که در پیش گرفته، ادامه دارد و در آینده گسترده‌تر هم خواهد شد؛ اما در مورد کشوری مانند ترکیه، وضعیتش با ایران کاملا متفاوت است. بازار ترکیه به حالت اشباع درآمده و می‌توان گفت روند حرکتی آن نیز متوقف شده است .

ولوو برای توسعه فعالیت‌هایش در ایران چه برنامه‌هایی برای آینده دارد؟

  • ولوو به عنوان یک کارخانه‌ای که در حال توسعه فعالیت‌هایش است و در عین حال سعی می‌کند کیفیت محصولاتش را حفظ کند و رضایت مشتریانش را نیز در نظر بگیرد، باید همیشه به فکر توسعه باشد. آن هم در کشورهای در حال توسعه. خواسته اصلی ما در ایران نیز توسعه فعالیت‌ها به خصوص با بخش دولتی است. بخش‌ها و فعالیت‌های مهمی در ایران در دست دولت است . در واقع بخش‌های اصلی اقتصاد مثل معدن و . . . . در اختیار دولت است. با توجه به این که پیش از این نیز با دولت کار می کردیم، می خواهیم این همکاری همچنان ادامه پیدا کند . چون ماشین‌های سنگین مورد نیاز آنها را داریم ؛ البته ادامه همکاری‌ها به شرایط دولت هم بستگی دارد . این که چه میزان طرح‌های بزرگ عمرانی دارد و بودجه تخصیصی آن چقدر است.

یعنی بخش خصوصی جذابیت‌های چشمگیری برای ولوو ندارد؟ یا چندان قابل اطمینان نمی دانیدش ؟

  • ما فروشنده‌ایم و طرف مقابل خریدار، در نتیجه تفاوتی برای ما نخواهد داشت . اما با توجه به نوع تولیدات ما و فعالیت‌های دولت که در بخش‌های اصلی و بزرگ است و نیاز به ماشین‌های سنگین دارد ، همکاری ولوو با بخش دولتی بیشتر است . اما در آینده و در راستای توسعه فعالیت‌های ولوو در ایران، همکاری بیشتری با بخش خصوصی خواهیم داشت .

بسیاری از فعالیت‌های شرکت‌های خارجی و همکاری‌های آنها با ایران و شرکت‌های ایرانی به دلیل فشارهایی که به واسطه فعالیت‌های هسته ای ایران وجود دارد، محدود یا قطع شده است. وضعیت شرکت شما چگونه است ؟

  • این فشارها بر روی ولوو نیز وجود دارد و در بسیاری موارد و مواقع دست و پای ما را بسته است . با این وجود ولوو همچنان خواهان ادامه فعالیت‌هایش در ایران است و با وجود فشارهای موجود ، ولوو تاکنون راه‌هایی برای ادامه فعالیت‌هایش در ایران پیدا کرده و همچنان فعال است .

منظورتان این است که منافع ولوو در ایران آنچنان است که در مقابل فشارهای بین‌المللی بایستد و مقاومت کند ؟

  • به هر حال تا دلیل محکم و کافی نباشد و به ما اعلام نشود، نمی توانیم فعالیت‌هایمان را محدود یا قطع کنیم . در حال حاضر و تا امروز هیچ دلیلی که بخواهد کار ولوو را قفل و متوقف کنیم، وجود نداشته است. پس ایران را ترک نمی‌کنیم .

اصلی‌ترین رقبای ولوو در ایران کدام شرکت‌ها یا کشورها هستند ؟

  • سهم شرکت‌های مختلف از بازار ایران متفاوت است . اما کوماتسو و کاترپیلار اصلی‌ترین رقبای ما محسوب می‌شوند که البته اکنون کاترپیلار بسیار کم رنگ شده است .

شرکت‌های چینی در کجای دایره رقبای شما قرار دارند ؟

  • آنها هم فعالیت‌های خود را مدتی است که شروع کرده و پیش می‌برند . به هر حال ولوو شرکت‌ها و تولیدکنندگان مختلف را تحت نظر دارد . شرکت‌های چینی هم در آینده می توانند خطرناک باشند. به همین دلیل از هم اکنون آنان را تحت نظر داریم و مونیتور می‌کنیم .

این گفت و گو در شماره دوم ماهنامه هپکو منتشر شد.

هیچ نظری موجود نیست: