چهارشنبه، مرداد ۲۱، ۱۳۸۸

آقای لاریجانی، شما برای خوشایند چه کسی تکذیب می کنید؟

سال 80 بود یا 81. انتهای اداره آگاهی شاهپور، دایره ویژه ای برای برخورد با تجاوز به عنف و زورگیری و ارازل و اوباش ترتیب داده بودند. اکثر کسانی که دستگیر می شدند از این قبیل افراد بودند و به طور طبیعی مرد بودند مجرمان و همین طور کسانی که به آن دایره رفت و آمد داشتند. یک روز دایره حالت خیلی غیر طبیعی داشت. زنی گوشه ای نشسته بود و چادرش را تا پایین صورت کشیده بود. در همان حالت هم مشخص بود که سرش را به پایین خم کرده است. کمی دورتر مردی عصبانی با صورتی سرخ و مامورانی که خونشان به جوش آمده بود و چند متهم که اگر اشتباه نکنم 7 یا 8 نفر بودند و اکثر آنها هم افغان. افسران تک به تک لگد یا پس گردنی محکمی نثار متهمان می کردند. گاهی هم مرد عصبانی حمله می کرد به سمتشان. زن اما هیچ حرکتی نمی کرد. هزار فکر کردیم؛ اما آخر مشخص شد او که بیش از همه در آن جمع شرمنده بود و حتی در تاریکی خیمه چادرش نیز سر بالا نمی گرفت، توسط آن چند متهم مورد تجاوز قرار گرفته است. مرد عصبانی نیز شوهرش بود که بعد از ماه ها جستجو توانسته بود کسانی را که زنش را در خیابان دزدیده بودند و به او تجاوز کرده بودند را پیدا کند و تحویل پلیس دهد. او زنی داشت که چندین بار قصد خودکشی داشت و با اصرار او حاضر شده بود به قانون متصل شود.

چند روز پیش مهدی کروبی خبر از آزارهای جنسی معترضان نتیجه تقلبی انتخابات داد و خواستار رسیدگی به آن شد. منبع او کسانی بودند که یا به دفترش مراجعه کرده بودند و یا به گفته فرزندش، با دفتر روزنامه تماس گرفته اند.

امروز آقای لاریجانی به عنوان رییس مجلس اعلام کرده که چنین مباحثی را یک ماه پیش از این شنیده و هیاتی نیز این موارد را بررسی کرده اند و مشخص شده این اخبار کذب است.

اینجا چند شبهه پیش می آید:

- هیات ویژه ای که شما تشکیل داده اید هنوز موفق به ورود به بازداشتگاه غیرقانونی منفی چهار وزارت کشور هم نشده و دادستانی مانع از بازدید نمایندگان مجلس از بازداشتگاه ها شده است، پس چگونه تحقیق و بررسی کرده اید؟ ظرف یک ماه با کدام بازداشتی ها صحبت کرده اید؟ آنها که در بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک بوده اند؟ اگر این طور است چرا از وضعیت نامناسب آن زودتر خبر ندادید و نسبت به آن اعتراض نکردید؟ فرض اول آن است که شما در بازداشتگاه ها حاضر شده اید و همه چیز را مناسب دیده اید. در این شرایط چرا هیات ویژه شما به رفتارهای دادستانی و مسوولان که مانع تحقیق آنها از وضعیت بازداشتی ها شده اند، معترض هستند؟

فرض دوم آن است که شما بررسی نداشته اید در این خصوص؛ اما اکنون بر اساس احساس وظیفه ( چرا در مقابل کسانی که به شما رای داده اند احساس وظیفه نمی کنید؟ این احساس در مقابل چه کسانی است؟) تشخیص داده اید که در شرایط کنونی جامعه، تنش و ترس بیشتر صلاح نیست و در نتیجه به قول کیهانی ها ماله به دست گرفته اید.

- در نوشته هایی که از زندان های دوران شاه نیز به جای مانده، آنجا که صحبت از آزارهای جنسی می شود، صداها آرام تر می شود و کلمات کم رنگ تر. این مربوط به چهاردیواری زندان نیست. رسم جامعه ایرانی است. زنان به عنوان بزرگ ترین و اصلی ترین قربانیان تجاوزات جنسی همواره در مقابل این مساله لب فرو می بندند. همچون آن زن که مورد ظلم قرار گرفته بود؛ اما در زیر چادرش هم شرمنده بود. آقای لاریجانی، اگر شکایت به شما نیاورده اند یا از ترس جان است یا بی آبرویی بیشتر و یا تهمت. اگر روزی جای زنان این خاک قرار بگیرید، خواهید دید که بسیاری حتی زمانی که در خیابان مورد آزار کلامی هم جنسان شما قرار می گیرند از بیم آن که هدف تهمت سایران قرار نگیرند، سر به زیر می اندازند و در جمعیت گم می شوند. پس سکوت را بی دلیل ندانید و نشانه عدم صحت خبر.

- بار اولی نیست که خبر آزار جنسی شنیده می شود؛ اما این بار رسانه ای شده است. یک نفر مثل سردبیر رسالت رفتار کروبی را بزرگ نمایی خوانده است( این حرف معنای تایید می دهد؛ البته تایید مساله ای کوچک که نیازی به گفتن نداشته)، برخی هم آن را ناپخته می دانند که بیشتر خوراک تبلیغاتی برای رسانه های بیگانه درست می کند؛ اما هیچ یک پاسخ نمی دهند که اکنون وضعیت کسانی که در زندان ها بوده اند یا هستند چه می شود؟ شاید باز هم نیاز باشد تا قربانی از میان فرزندان یکی از مسوولان پیدا شود تا جنایتی همچون کهریزک رسوا شود.

آقای لاریجانی، زمانی که کوس رسوایی چنین جنایاتی بلند شود، آن موقع برای خوشایند چه کسانی تکذیب خواهید کرد؟

هیچ نظری موجود نیست: