یکشنبه، خرداد ۳۱، ۱۳۸۸

9 مورد از دهمین روز از اعتراضات خیابانی

اهم آنچه بعد از گذشت 10 روز از انتخابات در تهران گذشت.
1- سردار رادان، اعلام کرد که هیچ یک از نیروهای پلیس که در روز شنبه برای برقراری آرامش و برخورد با اغتشاش گران در میادین و خیابان های مختلف تهران حاضر بودند، مسلح به هیچ سلاح گرمی نبودند. وی اما اعلام نکرد شلیک گلوله چه به صورت تیر هوایی و چه مستقیم به روی مردم از طرف چه کسانی شلیک شد.(البته وی آن را به گروه های تروریستی نسبت داد.)
2- به گفته سردار رادان، 10 کشته و 100 زخمی حاصل درگیری های روز شنبه است که وی آن نتیجه اعمال خشونت های اغتشاش گران مسلح دانست. "پرس تیوی" شبکه انگلیسی زبان دولتی ایران تعداد کشته ها را 13 نفر اعلام کرد.
3- خبر دستگیری و بازداشت 5 نفر از اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی یکی دیگر از اخبار روز یکشنبه بود. یک مقام امنیتی به خبرگزاری فارس گفته است که به دلیل حضور نیروهای تروریستی و منافق در جمع معترضان، برای حفاظت این افراد بازداشت شدند؛ که آخرین ساعات روز یکشنبه آزاد شدند. این افراد یک روز برای حفاظت جانی در بازداشت به سر می برند.
4- یکشنبه تهران نسبت به روز قبل، روز آرامی را گذراند.این آرامش همراه با حضور نیروهای نظامی و شبه نظامی مسلح به باطوم در نقاط مختلف شهر بود. این نیروها از ساعت 3 در هفت تیر، میدان ولی عصر، خیابان فلسطین، میدان انقلاب و دیگر مناطق تهران و میادین اصلی شهر مستقر شدند و هر گونه تردد را تحت کنترل داشتند و در مواردی نیز اقدام به متوقف کردن موتورسواران و کنترل مدارک آنان می کردند. این آرامش در سایه حضور کامل نیروهای نظامی و افرادی که با لباس غیرنظامی اما باطوم به دست بودند، حاصل شد.
5-هم زمان با ورود به مناطقی از جمله ولیعصر و انقلاب و خیابان هایی که ظرف روزهای گذشته درگیری در آنها وجو داشت، تلفن همراه قطع می شود. هنوز سرویس ارسال و دریافت پیامک قطع است(این ماه آبونمان خدمات ویژه نباید در قبوض درج شود.)
6-خبرنگار بی بی سی اخراج شد و همچنان دستگیری افراد مختلف اعم از سیاسی و روزنامه نگاران ر تهران ادامه دارد. به گفته کمیته گزارشگران بدون مرز، تا کنون 23 روزنامه نگار و وبلاگ نویس بازداشت شده اند.
7- خبرگزاری فارس همچنان در حال انتشار اخبار و گزارش هایی است که نویسندگان و گویندگان آن میرحسین موسوی را متهم به انواع اعمال مجرمانه می کنند؛ اما نام آنها مشخص نیست و این مطالب عمدتاً با عنوان یک حقوقدان برجسته یا یک مقام ارشد امنیتی منتشر می شوند.
8- صدا و سیما و خبرگزاری فارس تمام تلاش خود را برای محکوم کردن میرحسین در اقدامات اعتراض آمیز خود می کنند تا جایی که روز یکشنبه شبکه شش تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس را برای یک گفت و گوی هدایت شده دعوت کرد تا اقدامات کاندیدای معترض را غیرقانونی نشان دهند.
9- سایت های خبری و خبرگزاری های داخلی به غیر از فارس و ایرنا که به صورت خاص اخبار را منتشر می کنند، از انتشار هر خبر و عکسی از وقایع روزهای اخیر منع شده اند. سایت های بسیاری فیلتر شده است. شبکه های ماهواره ای قطع شده است. در این شرایط، انتقال اطلاعات به صورت چهره به چهره یا پست های الکترونیکی است در موارد بسیاری این اخبار شایعه بوده یا به صورت مبالغه آمیز است و به سرعت هم در شهر می پیچد. محدودیت های اطلاعاتی، به تشنج های اخیر دامن زده است.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

chera dige update nemikoni??? negaran shadamm
nakone gereftanett?

Behnaz Jalalipoor گفت...

سلام دوست عزیز، من صحیح و سلامت هستم و همچنان پا برجا.