دوشنبه، تیر ۰۱، ۱۳۸۸

تهران تقسیم بر....نظامی و چوب و باطوم

امروز قرار بود به پاسداشت کشته شدگان درگیری های اخیر تهران، مردم به احترام آنان چراغ های خودرو خود را روشن کنند یا با یک شمع روشن به خیابان بیایند. گروهی قصد داشتند این مراسم را در هفت تیر برگزار کنند. اما نتیجه آن دستگیری بیش از 15 نفر بود.
1- صدا و سیما اعلام کرده شهر در امن و امان است و آشوب گران و اغتشاش کنندگان تجمعی نداشته اند. هیچ تصویری از خیابان های شهر پخش نمی شود.
2- از ساعت 4 نیروهای پلیس، ضد شورش ناجا، سپاه، لباس شخصی هایی که جلیقه سپاه یا کلاه بر سر داشتند و چوب به دست، میدان های میدان های هفت تیر، فردوسی، ولی عصر، توحید، فاطمی، فلسطین، جمهوری، امام حسین، بلوار کشاورز، خیابان حجاب، جمهوری و کوی دانشگاه، چهارراه ولیعصر و چهار راه طالقانی، به طور کامل در اختیار نیروهای نظامی بود. مجموعه این نیروها که تمام این محدوده را در اختیار دارند، بیش از 12 هزار نفر بود که تمامی چهار راه ها و تقاطع های خیابان ها را محدود کرده بودند.
3- نیروهای نظامی و شبه نظامی با استقرار در میادین و خیابان های مرکز و غرب تهران مانع از برگزاری مراسم پاسداشت کشته شدگان تجمع های اخیر تهران شدند.
4- از ساعت 5 گروه های مختلف مردمی قصد رفتن به میدان هفت تیر را داشتند؛ اما با تذکر نیروهای حاضر یا زدن باطوم به زمین یا دیوار، مردم را متفرق می کردند.
برخی دیگر هم خودروهای تک سرنشین یا موتورسواران را متوقف می کردند و کارت شناسایی و گاه لوازم آنها را کنترل می کردند.
5- برخی از نیروهای نظامی، با تذکر به خودروها، آنها را از روشن نگه داشتن چراغ ها منع می کردند.
6- این تجمع با حضور گسترده ماموران که در برخی موارد مانع از تردد افراد به سمت هفت تیر می شدند، در آخرین ساعات روز، بیش از 15 نفر در میدان هفت تیر دستگیر شدند.

7- امروز برای اولین بار ظرف 12 روز گذشته، تلفن های همراه در بسیاری از خیابان ها به غیر از محدوده هفت تیر و خیابان حجاب به سمت وزارت کشور، آزاد بود.
سن برخی از افرادی که در پوشش کامل سپاه بودند یا با لباس شخصی چوب به دست گرفته بودند در مواردی به 16 سال هم می رسید که امروز تعداد این افراد بیشتر بود.
8- ماشین آب پاش پلیس تا ساعت 9 در تقاطع میرزای شیرازی- انقلاب مستقر و آماده بود.
9- در حال حاضر مراکز تجاری بخش مرکزی و غرب تهران از ساعات میانی روز به حالت نیمه تعطیل در می آیند و به دلیل کنترل شدید راه های عبور و مرور این مناطق از ساعت 6 ترافیک بسیار سبکی دارند.
هنگام نماز عصر، تعدادی از نظامیان و شبه نظامیان در بخش شمال غربی میدان ولیعصر و در خیابان نماز جماعت اقامه کردند.
10- صدا و سیمای جمهوری اسلامی، در مواردی به صورت زیر نویس اعلام کرده که بهتر است مردم برای حفظ امنیت خود پس از ساعت 8 تردد کمتری در خیابان ها داشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست: